30 Kasım 2014 Pazar

Givenchy vs BCBG Max Azria

Givenchy; Hubert de Givenchy tarafından 1952’de kurulan giyim, aksesuar, parfüm ve kozmetik ürünleri bulunan bir Fransız markasıdır.

BCBG Max Azria; Fransız moda tasarımcısı Max Azria tarafından ABD Kaliforniya’da kurulan kadın hazır giyim markasıdır.

Givenchy, çanta severlerin özellikle ünlülerin arasında favori olan Nightingale isimli çanta modelinin satışını yapmaktadır.


Givenchy, kendi çanta tasarımları kopyaladığını iddaa ederek BCBG Max Azria’e karşı bir dava açar.

Benzer dikişlerin ve çizgilerin kullanıldığını ve bu çanta satışlardan BCBG Max Azria’nin 50 milyon dolardan fazla gelir elde ettiğini iddaa eder.

Givenchy bu iddaasını özellikle tüketici nezdinde karıştırma ihtimalinin üzerine kurar. Buna göre mevcut benzerlikten dolayı tüketiciler ürünleri karıştırabilir ve haksız rekabet söz konusu olabilir.

BCBG Max Azria ise Rembrandt modelinin Givenchy’nin çantası arasında birçok farklılığın olduğunu belirtir. Bunun yanı sıra BCBG Max Azria’nin üzerinde durduğu bir diğer nokta ise fiyatı 118 $ olan Rembrandt ile fiyatı 2175 $ olan Nightingale’in karıştırılma ihtimalinin olmadığıdır.

Tescilli olmayan tasarımların haksız rekabet açısından bir sorun olabilmesi için çalışmanın özgün olması ve ürünlerin/üreticilerin karıştırılma ihtimalinin olması gerekmektedir. Herkesin ürettiği, tasarladığı, alelade, kullanılan, özgün olmayan bir tasarımın birebir kullanılmasında ise aradaki benzerliklerin ve karıştırma ihtimalinin bir önemi olmayacaktır.  

Mahkeme ilk olarak tasarımın özgün bir tasarım olup olmadığını belirleyecektir. Sonrasında ise bilgilenmiş kullanıcı gözü dediğimiz kullanıcılar nezdinde bir karıştırma ihtimalinin oluşup oluşmayacağını değerlendirecektir.

·         Genel izlenimde belirgin farklılıklar var mı?
·         Farklılıklar mı daha çok yoksa ortak özellikler mi?
·         Bilgilenmiş kullanıcı gözünün bu iki tasarım için, ürünü veya üreticiyi karıştırma ihtimali var mı?
·         BCBG Max Azria tasarımını oluştururken seçenek özgürlüğünü kullanmış mı?

Tasarım ayırt edicilik kriterlerine göre küçük bir değerlendirme yaparak bu soruların cevaplarını, davaya konu olan aşağıdaki ürünler için cevaplayabilirsiniz.


Not: Genel izlenimdeki belirgin farklılık değerlendirmesi bilgilenmiş kullanıcı gözüyle yapılacaktır. Bilgilenmiş kullanıcı ne normal bir kullanıcıdır, ne de uzman bir kişidir. Bilgilenmiş kullanıcı, söz konusu tasarımı kapsayan ürün hakkında bilgi sahibi olan ve daha önce o ürünü kullanmış, başka bir deyişle ürün hakkında deneyimi olan kişidir. (Dr. Cahit Suluk)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder