18 Ocak 2015 Pazar

Burberry; dünyaca ünlü Britanya'lı moda evi, kıyafet, parfüm ve moda aksesuarları üreticisidir. Burberry'nin kendine özgü ekose deseni şirketi dünyanın en yaygın olarak taklit edilen ticari markalardan biri hâline getirmiştir. Şirket en çok, kurucusu Thomas Burberry tarafından icat edilen simgeselleşmiş trençkotları ile tanınmaktadır.

Ssangbangwool (SBW); aslen iç çamaşırı üreticisi olan, takım elbise, gömlek, etek, kazak, pantolon, mayo, çorap, kravat, şapka, kemer vb. erkek, kadın ve çocuk giysileri de üreten Güney Kore menşeli firma.

Burberry ocak ayında kendisine ait tanınmış deseninin kullanıldığını tespit ettikten sonra Ssangbangwool ile posta ve telefon yoluyla birkaç kez iletişime geçerek ihlal durumunu bildirir.

Ssangbangwool ise bu konuyla ilgili herhangi bir aksiyon almaz. 

 

Genel izlenimde belirgin farklılık ilkesi: Görselleri incelediğimizde, genel izlenimde belirgin farklılıklar olmadığını söyleyebiliriz.

Farklılıklardan çok ortak özelliklere ağırlık verilmesi ilkesi: Ortak özellikleri farklılıklardan fazladır.

Bilgilenmiş kullanıcı gözü ilkesi: Bilgi sahibi olan; bilgilenmiş bir tüketici gözünün, bu iki tasarım için, ürünü/üreticiyi karıştırma ihtimali vardır.

Seçenek özgürlüğü ilkesi: Ssangbangwool’un farklı bir tasarım oluşturma seçeneği ve özgürlüğü bulunmaktadır. Mevcut benzerlik herhangi bir teknik zorunluluktan kaynaklanmamaktadır.

Mart ayının başında Burberry, mevcut ürünlerin satışının ve üretiminin engellenmesi ve bunun yanı sıra 100 milyon won ($ 94,000) tazminat bedeli istemi ile dava açar.

Ssangbangwool ise şikayet ile ilgili nedenleri gördükten sonra eylem planı oluşturacağını açıklar.

Yukarıdaki görülen örnekleri incelediğimizde mahkemenin bu ihlal davası ile nasıl bir karar vereceğini tahmin etmek zor değil. Burberry 2011 yılından bu yana Güney Kore mahkemelerinde 18 adet dava açmış ve bunların 10 tanesini halihazırda kazanmış bulunmaktadır.

Burberry’in ayırt edicilik kazanmış ve firma ile özdeşleşmiş bu deseni, hem yurtiçinde hem de yurtdışında bir çok ülkede tescillidir.

Tescilli olmasa dahi eğer tasarım özgün ise ve tasarımların yer aldığı ürünlerin veya üreticilerin karıştırılma ihtimali bulunuyor ise tasarım haksız rekabet hükümlerine tabi olacaktır. Bunun yanı sıra herkesin ürettiği, tasarladığı, alelade, kullanılan, özgün olmayan bir tasarımın birebir kullanılmasında, aradaki benzerliklerin veya karıştırma ihtimalinin bir önemi yoktur.

Kural olarak ayırt edicilik değerlendirmesi yapılırken; ebat, renk ve malzemede yapılan değişiklikler, ayırt edici nitelik olarak değerlendirilmezler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder