Burger King vs Burger Turk
Dünya genelinde 91 ülkede 13 bini aşkın
restoranda hizmet veren Burger King ile ilk şubeleri 2010’da İzmir’de
açılmaya başlayan ve sayıları 10’a yaklaşan Yalvaçlar Grup bünyesindeki Burger
Turk (NFS Gıda Turizm A.Ş.) davalık olur.
Burger King avukatları, logo ve restoran
konseptlerinin taklit edildiği iddiasıyla Temmuz 2010’da İzmir Fikri
ve Sınaî Haklar Hukuk Mahkemesi’nde dava açar. Davalı tarafın kendi
markalarının bilinirliğinden yararlanarak haksız kazanç elde ettiğini iddia
eder. Mahkemeden tedbir kararı isteyen Burger King tarafı, tanınmış logo
ve yazım stiline benzeyen kullanımları taşıyan tüm ürünler ile tanıtım
materyallerinin kullanılmasının önlenmesi ve bu ürünlerin imhasını ister;
ayrıca maddi ve manevi tazminat talebinde de bulunur.
Hazırlanan bilirkişi raporu sonrası
mahkeme ihtiyati tedbir kararı verir. Kararla birlikte Burger Turk
tabelalarının kullanımı yasaklanır.
Burger Turk tarafı bu karar sonrası, tabelada kısmı bir
değişikliğe gider ve Burger Turk yazısının başına NFS ibaresi
ekler. Restoran konseptinde ise önemli bir değişikliğe gitmez.
Burger Turk mahkemeye yaptığı savunmada ise, öncelikle davacı
şirket merkezinin Amerika olduğuna işaret ederek mahkemenin yetkisiz olduğuna
işaret eder. Şirketin bu değerlendirmesi mahkemece karşılık bulmaz.
Burger Turk tabelada kullandıkları renklerin Türk bayrağından
alındığını, renklerin kimsenin tekelinde olmadığı vurgular. Savunmada “Türk
Hamburgeri”, “Ottoman Burger” ibarelerinin kullanıldığı vurgulayarak, farklı
bir konseptlerinin olduğuna işaret eder ve Burger King’in Amerika
konseptine sahip olduğunu, kendilerinin ise Türk konseptine sahip oldukları
vurgular.
Mahkemenin talep ettiği bilirkişi
raporları ise Burger Turk aleyhine çıkar.
Mahkeme davayı 13 Şubat 2012’de karara
bağlar. “NFS Burger Turk restoranları ile hem tanınmış Burger King
logosu hem de restoran konseptlerine Burger King benzeme gayretinin
olduğu, verilen ihtiyati tedbir kararına rağmen, davalı kullanımlarına küçük
eklemeler yaparak bunları aynen kullanmaya devam ettiği” yorumunda bulunur.
Tüketicinin, Burger King ve NFS Burger Turk arasında bağlantı
olduğu düşüncesine kapılabileceğine hükmeder. Aynı renk tabelanın
kullanıldığını, logoların konumlandırılış biçiminin de benzer olduğuna, ayrıca
benzer dekorasyonların kullanıldığına işaret eder.
Mahkeme NFS Burger Turk’ü haksız
bularak kullanılan marka ile tabela ve tanıtım araçları dahil, tüm
materyallerin toplanıp imhasına karar verir.
Ayrıca davalı şirketin, Burger King’e
45 bin TL maddi, 10 bin TL de maddi tazminat ödenmesine karar verir.
Mahkemenin kararı NFS Burger Turk
tarafından Yargıtay’a götürülür ve yerel mahkeme kararının bozulması istenir.
Yargıtay 11. Hukuk Dairesi, yerel
mahkeme kararını onayarak yapılan itirazları da reddeder.
Yargıtay’ın kararı sonrası son olarak NFS
Burger Turk karar düzeltme başvurusu yapar. Karar düzeltme başvurusu da
yine aynı daire tarafından reddedilir. Böylece karar kesinleşmiş olur.
Kararın kesinleşmesi ile birlikte
mahkemenin öngördüğü tazminat tutarlarının tahsili için icra takibi başlatılır.
Dava süreci devam ederken de Burger Turk şubelerinin bazıları ise
kapatılmıştır.
Kaynak: Destek
Patent
556 sayılı KHK, Madde 9: Marka
tescilinden doğan haklar münhasıran marka sahibine aittir. İhlal durumlarında
aşağıda belirtilen durumlar, birinci fıkra hükmü uyarınca yasaklanabilir:
a) İşaretin mal veya ambalajı üzerine
konulması.
b) İşareti taşıyan malın piyasaya
sürülmesi veya bu amaçla stoklanması, teslim edilebileceğinin teklif edilmesi
veya o işaret altında hizmetlerin sunulması veya sağlanması.
c) İşareti taşıyan malın gümrük
bölgesine girmesi, gümrükçe onaylanmış bir işlem veya kullanıma tabi tutulması.
d) İşaretin, teşebbüsün iş evrakı ve
reklamlarında kullanılması.
e) İşareti kullanan kişinin, işaretin
kullanımına ilişkin hakkı veya meşru bir bağlantısı olmaması koşuluyla,
işaretin aynı veya benzerinin internet ortamında ticari etki yaratacak biçimde,
alan adı, yönlendirici kod, anahtar sözcük veya benzeri biçimlerde
kullanılması.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder